Mischa Top

| 0614890034 | info@mischatop.nl |

Blog: Waarom de kou opzoeken? Een paar feiten op een rij.

Blog: Waarom de kou opzoeken? Een paar feiten op een rij.

Als (top) sporter streef je een gezonde leefstijl na. Ook als (leefstijl) sporter ben je dagelijks bewust of onbewust bezig met een gezonde leefstijl. Wat mag ik en wat kan ik? Als sporter is het vaak dag in dag uit trainen, trainen en nog eens trainen. Trainen om beter te worden, trainen om sneller te worden, trainen om sterker te worden etc.. Ook als leefstijl-sporter, doe je dit om energie te krijgen of om je beter te voelen of om gezond te blijven. Dit is voor iedereen net een beetje anders.

Optimaal leven?

Wat komt daar allemaal bij kijken? Structuur, discipline, volharding en doelen stellen. Het zijn vele verschillende factoren. Bijvoorbeeld: “Hoe richt ik mijn voeding optimaal in voor, na of tijdens de training?”, of ‘Hoe herstel je het beste nadat je een zware training hebt gedaan?’. Massage, fysio, acupunctuur, foamroller en herstel training..?

Hersteltraining

Wat is dan beste hersteltraining voor mij? En wanneer ben je weer herstelt voor de volgende training? Als sporter heb je vaak vele vragen. Vragen en op onderzoek gaan. Natuurlijk zijn er meerdere goede en geschikte hersteltrainingen. Dit is ook voor iedereen weer anders.

Kou is erop gericht het lichaam te laten herstellen, gezond en vitaal te maken en te houden.

Koud douchen

Zo ook de koude douche. Een koude douche na een training is ten eerste verkwikkend. Eerst is het de schrik. Koud water, daar is zeker meer over te vinden. Laten we de theorie er eens bij pakken. (lees: PubMed)

Koud douchen is gezond en is goed voor verschillende lichamelijk aspecten o.a.: het geeft je: energie, je immuunsysteem krijgt een boost, de doorbloeding gaat beter, het maakt je alerter en je focus verbetert. Kortom erg veel voordelen om koud te douchen.

Waarom juist kou?

Verschillende processen treden op wanneer het lichaam wordt blootgesteld aan kou. Door de kou op te zoeken ervaart je lichaam allereerst een stressreactie en juist die kou kan er ook voor zorgen dat je stress juist afneemt.

Gelukshormonen

Mischa Top Kou d water zwemmen training 2020Dit komt omdat een koude douche de afgifte van endorfine stimuleert. Endorfine is een stofje in ons lichaam dat werkt als een natuurlijke “drug”’, ofwel het zorgt voor aangename gevoelens. Eerst heeft endorfine een direct remmende werking op onze stresshormonen. Daarnaast reguleert endorfine op haar beurt weer de afgifte van serotonine en dopamine. Ook dit zijn hormonen die onder andere invloed hebben op onze stemming, zelfvertrouwen, geheugen, seksuele activiteit en eetlust. Dit heeft bij een tekort logische genoeg weer negatieve invloed aan deze gelukshormonen.

Depressie

Daarnaast kan de koude douche een positieve bijdrage leveren aan de behandeling van een depressie. Bij mensen die lijden aan een depressie is sprake van een verstoorde hormoonhuishouding van de hierboven genoemde gelukshormonen. Een koude douche kan bijdragen aan het herstel van de balans van deze hormonen.

Kou receptoren

Er bevinden zich in onze huid een grote hoeveelheid aan kou-receptoren. Volgens Hessel Stuurman, 2018 daalt de huidtemperatuur direct na blootstelling aan kou. Wanneer de kou-receptoren worden blootgesteld aan koud water vindt er een overweldigende uitstoot aan zenuwimpulsen plaats vanuit de zenuwuiteinden in de huid naar de hersenen, wat opnieuw een anti-depressieve werking heeft. Kortom mooie invloeden op ons ingenieuze lichaam.

Vanuit de sport gezien wordt er altijd gezocht nog herstelmethodes. Als je sneller herstelt, kun je meer training aan wordt je in potentie beter, sterker, sneller etc…

Spierherstel

Als gevolg van de kou spannen de spieren van je bloedvaten aan. Dit zorgt ervoor dat je bloedvaten vernauwen en verkleinen. De bloeddruk neemt hierin: aanzienlijk toe, het hart pompt krachtiger en neemt de doorbloeding in je spieren toe. De afvalstoffen worden hierdoor sneller afgevoerd en zuurstof en voedingsstoffen worden sneller in de vermoeide spierweefsels opgenomen. Je lichaam herstelt hierdoor sneller en kan dus beter herstellen van een inspanning.

Russische methode

Een van de manieren voor een Koud Water Training is de Russische methode. Bij de Russische methode staat de gezondheid bovenaan. Een warm lichaam is essentieel. Een sauna of een stevige fysieke warming-up geeft een beschermende voorraad warmte. Zwemmen met een koud lichaam geeft risico’s voor o.a.: hart, nieren en gewrichten. Russische wetenschappers benadrukken het belang van kort zwemmen. Verder is kenmerkend dat je blijft zwemmen en niet stil gaat zitten in het water. Door te bewegen in het water is de koudestress en daarmee het gezondheidseffect groter.

Prikkels voor je immuunsysteem

Je immuunsysteem daag je uit om koude prikkels te weerstaan. Je maakt het systeem “flexibel” om meer aan te kunnen. Door koude stress op te zoeken zorg je er voor dat je immuunsysteem blijft prikkelen dus sterker maakt.

Gezonde leefstijl

Af en toe kou ondergaan. Heeft een positief effect op je lichaam en geest. Koude training kan daar zeker bij helpen. Koude training draagt bij een gezonde leefstijl. We gaan dan ook zeker door met deze trainingen.

Meer weten of mee trainen?

Laat het mij weten: info@mischatop.nl

Mischa Top

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

© 2020 Mischa Top

Thema door Anders Norén