Mischa Top

| 0614890034 | info@mischatop.nl |

Russische Methode

Een sterk lichaam is een lichaam wat in balans is. Zowel fysiek als mentaal.

Door training in Koud Water wordt het lichaam fysiek en mentaal sterker en krachtiger. Het afweersysteem in het lichaam ‘het immuunsysteem’ wordt geprikkeld. meer weerstand en minder ziekte conclusie is dat de gezondheid verbetert

Russische methode

Zwemmen volgens de Russische methode kenmerkt zich door: zwemmen in water rond het vriespunt, structuur, specifieke opbouw, een warming-up, bewustwording en kort en krachtig het water in. Het doel van zwemmen in koud water is de gezondheid verbeteren.
De watertemperaturen in seizoen 2018 – 2019 waren in oktober 11 graden en in januari 3 graden. Dit gemeten op de locaties: Zilvermeer, nabij Kardinge, de Noordzee (Noord – Holland) en het Schildmeer.

Gezondheidseffecten

Koud water zwemmen zorgt voor een schrik-reactie. Tijdens deze reactie vernauwen de bloedvaten,  waardoor het bloed veel meer dan normaal naar de organen stroomt. Dit heeft een reinigend effect. Daarnaast gaat de lichaamstemperatuur door de kou heel tijdelijk naar niveau-koorts. Dit is uitermate goed tegen ziekteverwekkers, kan op deze manier zelfs bepaalde ziektes helpen genezen en krijgt tot slot het immuunsysteem een enorme opkikker.
Een risico bij deze sport is dat tijdens het zwemmen onderkoeling op de loer ligt. Wanneer er klachten zijn aan: hart, nier- of schildklieren of er is een hoge bloeddruk is het advies van te voren eerst contact op te nemen met een huisarts of specialist.
Tot slot is een warm lichaam bij het ingaan van het koude water cruciaal.  

Opbouw training

Het eerste deel van de training bestaat uit een warming-up met allereerst circulerende oefeningen. Dit is wandelen en losjes inlopen en bestaande uit oefeningen met armen, benen en romp. Het doel is de functies van: hart, longen, zenuwstelsel en spieren op een hoger niveau te brengen.
In het tweede onderdeel van de warming-up volgen de spierkracht en rekoefeningen. In deze oefeningen richten wij ons op functionaliteit van de spieren. Het belangrijkste doel van de oefeningen is om de spiergroepen bewust te prikken en om de bewegingsuitslag te vergroten.

Mindset en focus

Het derde onderdeel van de warming-up bestaat uit sportspecifieke oefeningen. Dit is door ademhalingsoefeningen te prikkelen en deze langzaam, ritmisch en beheerst te laten verlopen. Het doel van dit onderdeel is om het beoordelingsvermogen op scherp te zetten door een juiste mindset en focus te creëren.

Het koude water in!

Klaar om het Koude Water in te gaan!

De Koude training wordt afgesloten met lichte beweging en warme thee.

Aanmelden

© 2019 Mischa Top

Thema door Anders Norén