atb/mountainbike…
Een optimaal afgestelde mountainbike/ATB verhoogt het fietsplezier, in deze blog een aantal tips. Geschreven door Mischa Top, maart 2021.
Wat is het verschil tussen een atb en mountainbike?
Een ATB staat voor All Terrain Bike terwijl dat MTB voor mountainbike staat. Met beide afkortingen zou je een echte mountainbike kunnen bedoelen. De afkortingen zelf verklappen dus niets over de verschillen van de fietsen.
Wat is een All Terrain Bike(ATB)?
Een All Terrain Bike is een fiets waarbij een mountainbike frame gebruikt wordt. Echter worden onder dit frame dikkere banden geplaatst. Daarbij zie je ook enkele accessoires op een ATB die je op een mountainbike niet zult zien. Zo heeft een ATB spatborden, reflectoren, verlichting en vaak een bagagedrager.
Dikkere banden…
De dikkere banden zijn niet specifiek gemaakt voor alle terreinen. Deze zijn breder gemaakt maar beschikken over hetzelfde wegprofiel als gewone fietsbanden. Hierdoor is deze fiets eigenlijk een stoere stadsfiets. Het laatste verschil tussen een mountainbike en een All Terrain Bike is dat de fiets geometrisch anders is afgemonteerd. Het stuur staat namelijk hoger dan bij een mountainbike zodat je comfortabel rond kunt fietsen.
Wat is een mountainbike?
Een MTB is een echte mountainbike. Deze fiets beschikt ook over dikkere banden maar heeft een specifiek profiel dat gemaakt is voor ruigere terreinen. De fiets beschikt niet over dergelijke accessoires waardoor de fiets zo licht mogelijk gehouden wordt. Hierdoor is de MTB uitermate geschikt om door bossen en over zwaar terrein te fietsen. De geometrische afstelling van de MTB is ook een stuk sportiever. Het stuur blijft bij een mountainbike namelijk vaak op dezelfde hoogte terwijl het zadel hoger zal liggen. Hierdoor zit je sportiever en agressiever op je fiets.
- Framemaat
Niets is zo belangrijk als de juiste maat frame voor je MTB. Een verkeerde framemaat kan leiden tot fysieke klachten of te weinig controle over de fiets. Als je online een MTB gaat kopen kun je vaak kiezen voor framematen: XS, S, M, L en XL. Alleen deze maten verschillen per merk. - Soort frame
Het belangrijkste verschil in mountainbike frames zit hem in het materiaal. Tegenwoordig worden MTB’s voornamelijk van aluminium of carbon gemaakt. Aluminium frames zijn erg betrouwbaar. Carbon frames zijn lichter, stijver en tegelijkertijd iets comfortabeler. Hierdoor zijn ze wel duurder dan aluminium frames. - Hardtail of full suspension
Een hardtail MTB heeft alleen vering in de voorvork. Een full suspension (fully) MTB heeft vering in de voorvork én de achterdemper. Wat de beste optie is voor jou, is afhankelijk van het terrein waar je over wilt gaan fietsen. Ga je vooral in Nederland mountainbiken, dan kun je het beste een hardtail nemen. Hiermee kun je veel vaart maken. Als je gaat mountainbiken op ruwer terrein of in een hooggebergte kun je beter kiezen voor een full suspension. Let wel op dat een full suspension vaak iets duurder is dan een hardtail MTB. - Afmontage
Ook bij het kiezen van een versnellingsgroep moet je je afvragen op welk terrein je gaat fietsen. Als je veel door het bos en de modder fietst, slijt je materiaal eerder dan wanneer je over een verhard fietspad rijdt. Kies bij het fietsen door bos en modder dan ook voor een versnellingsgroep met een hoge kwaliteit. De meeste MTB’s hebben Shimano of SRAM onderdelen. In onderstaande tabel zie je wat de kwaliteit per versnellingsgroep is.Soorten versnellingsgroepen
Merk Kwaliteit
+++ | ++ | + | +/- | .-. | .-.-. | -.-.- | |
Shimano | XTR | XT | SLX | Deore | Alivio | Acera | Altus / Tourney |
SRAM | XX | X0 | X9 | X7 | 5.0 | 4.0 | 3.0 |
Let goed op!
Op veel afgemonteerde mountainbikes in fietsenwinkels zie je combinaties van verschillende versnellingsgroepen. Let goed op dat je bijvoorbeeld geen Shimano XTR-set koopt (en betaalt) terwijl in feite alleen een klein onderdeel uit deze set komt.
- De remmen
Je kunt kiezen tussen schijfremmen en velgremmen (V-brakes). De nieuwere mountainbikes worden standaard uitgerust met schijfremmen. Schijfremmen kunnen op een kabel werken of hydraulisch. Bij hydraulische remmen worden de leidingen van de rem met olie gevuld en ze hebben een grotere remkracht. - Voorvork
Een voorvork vangt de klappen op die ontstaan als je over ruw terrein fietst en zorg ervoor dat je armen, polsen en rug worden ontzien.
Er zijn verschillende typen voorvorken waarbij het verschil vooral zit in de manier waarop de vork veert. Dat kan met lucht gebeuren of met een stalen veer. Een voorvork met lucht is lichter en gaat langer mee, maar is wel duurder dan een voorvork met een stalen veer. De nieuwe voorvorken hebben vaak een ‘lock-out’ functie. Deze zit op het stuur of op de voorvork zelf. Met deze functie kun je de vering van je voorvork tijdelijk uitschakelen, zodat je bijvoorbeeld met meer snelheid over asfalt kunt rijden. - De wielen
Er zijn drie verschillende wielmaten: 26 inch, 27,5 inch en 29 inch (29-er). De 26 inch wordt niet veel meer verkocht, maar is een geschikte wielmaat als je heel wendbaar wilt zijn in korte bochten of op klimmetjes. De meeste MTB’s hebben 27,5 inch en 29 inch wielen. Bedenk: hoe groter het wiel, hoe sneller en comfortabeler je over ruw terrein gaat. Je lichaamslengte kan ook bepalend zijn voor je wielkeuze. Voor kleine mensen kunnen 29 inch wielen te groot aanvoelen.
Vragen of advies?
Laat het mij weten: info@mischatop.nl
Tot in het bos of ergens anders 😉
Mischa Top