Mischa Top

| 0614890034 | info@mischatop.nl |

Blog: “Doelen stellen”

Doelen stellen, dat kan het verschil maken…

In de vorige blog over mentale training schreef ik over de onderwerpen: doelen stellen, ademhaling, ontspanning, verbeelding, concentratie en gedachtencontrole. Vandaag gaat het over doelen stellen.

Doelen stellen

Doelen stellen is het proces van het selecteren van dingen die je wilt bereiken. Een doel is dat je iets bewust nastreeft. Een doel kan worden gesteld als het proberen te behalen van een bepaalde mate van een vaardigheid, meestal binnen een bepaalde tijdslimiet (Rico Schuijers, Mentale Training in de Sport, 2004).

Aandachtscirkels

Er zijn verschillende doelen. De zes aandachtscirkels, in 1972 geïntroduceerd door de Duitse hoogleraar en sportpsycholoog Eberspächer, bieden een kader om de verschillende typen doelen hiërarchisch te ordenen. Dit model kan als hulpmiddel gebruikt worden om doelen en (gebrek aan) focus in kaart te brengen.

Doelen

Blog doelen stellen Mischa Top Mentale training

Focus

Doelen stellen

De zes aandachtscirkels zijn oorspronkelijk bedoeld om problemen met aandacht en focus in kaart te brengen, maar kunnen daarbij als hulpmiddel fungeren om doelen te specificeren en hiërarchisch te ordenen. Dit impliceert dat doelen niet alleen motiveren; ze kunnen ook afleiden, wat vooral ongewenst is op belangrijke momenten in bijvoorbeeld belangrijke wedstrijden. De sterkte en impact van afleidingen worden gecategoriseerd in omgekeerde volgorde als de doelen.

Cirkeltraining

Het doel van een mentale “cirkeltraining” is om de aandacht, focus en concentratie van sporters te versterken (sportscience.blog, Nico W van Yperen).

Sportdoelen werken motiverend

Mischa Top PT personal trainingHet stellen van (sub)doelen werkt motiverend. Zodra je een doel hebt gesteld, weet je waar je naartoe gaat werken, omdat je dit doel wilt bereiken. Je hebt dus het doel duidelijk vormgegeven en hebt je koers bepaald. Je gaat jezelf automatisch uitdagen om dit doel te behalen. Zodra je je doel bereikt hebt, zal het je een geweldige gevoel van voldoening geven. Jezelf belonen als het doel behaald is kan motiverend werken voor en je kan er energie van krijgen.

Resultaten bijhouden

Je kunt je voortgang ook meten bij de weg naar het behalen van je doel, omdat je er bewust mee bezig bent. Het bereiken van je doel is een moment om trots te zijn op jezelf. Je kunt dan ook terugblikken op de prestaties die je zelf geleverd hebt om dit doel te bereiken. Deze prestaties kun je meten en gebruiken voor de volgende keer om je doel wat hoger te stellen, zodat je je prestaties kunt verbeteren.

Sportdoel

Je kan je focus volledig leggen op het bereiken van je sportdoel. Je doet dus geen andere dingen die niet belangrijk zijn voor het behalen van je doel. Je verspilt dus minder energie aan zaken die niet relevant zijn. Als je doelen stelt, werk je sneller en efficiënter.

 Concreet kan je dus doelen formuleren als:

  1. Uitkomst Doelen of droomdoelen
  2. Resultaatdoelen
  3. Prestatiedoelen
  4. Proces doelen: aandachtspunten tijdens het proces uitvoeren om resultaat te behalen (taak).

In de volgende blog zal het gaat over de ademhaling.

 

Mischa Top

 

Maart 2021

 

 

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

© 2021 Mischa Top

Thema door Anders Norén