Mischa Top

| 0614890034 | info@mischatop.nl |

Blog: Plyometrisch trainen

Plyometrie is afgeleid van het Griekse woord voor vergroten of voor verlengen. Door plyometrisch te trainen vergroot je de explosieve kracht wat leidt tot bijvoorbeeld hogere sprongen of snellere sprints.

Spierbeweging

De bronafbeelding bekijken

Een spierbeweging bestaat uit twee delen: Het concentrische gedeelte en het excentrische gedeelte. Bij concentrische bewegingen verkorten de spiervezels en bij excentrische bewegingen verlengen deze vezels juist. Plyometrische acties maken gebruik van een zogeheten stretch shortening cycle (SSC). Deze SSC is de beweging van excentrisch naar concentrisch. Hoe korter deze SSC is, hoe explosiever een beweging uitgevoerd kan worden. Denk maar aan een sprong. Om af te zetten, buig je eerst door je knieën (excentrisch) waarna je explosief je benen strekt (concentrisch). Hoe korter en explosiever je deze beweging kan uitvoeren, hoe hoger de sprong zal zijn.

Kracht en explosiviteit

Het voornaamste doel van plyometrisch trainen is verkrijgen van meer kracht en explosiviteit. Daarnaast is een belangrijk aspect van plyometrisch trainen het beheersen van de impact op je gewricht

De bronafbeelding bekijken

en als je landt en het vergroten. Doelstellingen van plyometrische training kunnen zijn: hoger springen, verder springen, sneller starten, sneller rennen, harder slaan en beter schoppen. Plyometrische training is ook een vorm van functionele training en zorgt voor meer explosieve kracht. Daarnaast zal de snelkracht van het lichaam verbeteren, de lichaamskracht wordt uitgedrukt in power. De oefeningen geven een toename van de maximale been- en/of armspier extensie-kracht.

Minder blessures….

Door het regelmatig inzetten van plyometrische oefeningen zullen onder andere spieren en pezen worden getraind op het snelle verlengen en verkorten tijdens explosieve bewegingen. De kans op blessures in die eigenschap nemen daardoor af. Het vergroten van de explosiviteit, kracht, (start)snelheid verbeteren, kortom de power (kracht x snelheid) is de voornaamste doelstelling van plyometrische training. Tot slot zal ook het centrale zenuwstelsel geprikkeld worden.

Oefeningen

De bronafbeelding bekijken

Er zijn verschillende plyometrische oefeningen. De plyometrische sprongoefeningen verbeteren vooral de sprongkracht en sprintsnelheid. Er is veel variatie wat betreft sprongoefeningen, voorbeelden zijn: box jumps, jump squats, huppelen (met knieën explosief mogelijk), speedladder (coördinatie en voetenwerk. Er zijn ook plyometrische oefeningen om de explosiviteit in het bovenlichaam te vergroten. Voorbeelden hiervan zijn: plyo push-ups (met handjeklap), medicijnbal, pull-ups

Meer explosiviteit = sterker = meer vermogen

Meer weten? info@mischatop.nl

Mischa Top

november 2019

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

© 2019 Mischa Top

Thema door Anders Norén