Mischa Top

| 0614890034 | info@mischatop.nl |

blog: Koud Water Training en het immuunsysteem

 
Koud water training:

“gymnastiek voor je immuunsysteem”

Op een ochtend een mooie training in het open water, het koude water.
Na de voorbereiding zowel fysiek als mentaal maken we de handen en voeten nat, we focussen ons op het ademhalen en laten ons geleidelijk zakken in het koude….

Schrikken

Ik voel dat mijn lichaam even schrikt.. het is een kort moment, het schrikt van de kou.. Onmiddellijk gaat mijn ademhaling zijn werk doen.. Je kunt deze controleren… mits je daar je aandacht naar toe brengt en je daarop concentreert. Als ik controle voel dan loop ik het koude water uit.. Het voelt als ik een warme deken om mij heen heb, het voelt warm en aangenaam op het land..
Ik laad mijn lichaam opnieuw op voor nog een serie koud water dat doe ik door de oefeningen losdraaien, voeten, handen, quadriceps, hamstrings, onderrug en dribbelen.
De tweede keer gaat gevoelsmatig gemakkelijker, ik weet wat er komt, en die directe controle op ademhaling, ik kan aan niks anders denken, het zorgt ervoor dat het gemakkelijker aanvoelt. Het voelt gewoon warm aan. Ontspanning in het koude water. Als ik eruit loop is het net of ik een pantser, of warme deken om mij heen hebt gedaan. En dat in badkleding bij een gevoelstemperatuur van 10 graden.

Immuunsysteem

Ik wil weten welke invloed het koude water op mijn immuunsysteem heeft.

Wat is eigenlijk het immuunsysteem?

Het immuunsysteem maken wij door koud water zwemmen actief, wij trainen dit systeem. Het immuunsysteem is een oud systeem dat geprogrammeerd is om het lichaam te beschermen tegen indringers van buitenaf, het afweersysteem. Dit is de huid, darmen, luchtwegen, bloed en onder andere het lymfestelsel. Het systeem werkt op drietal manieren: fysiek, algemeen en specifiek. Het fysieke deel bevindt zich tussen lichaam en omgeving en is bijvoorbeeld de huid. De huid is de grens tussen binnen en buiten en zorgt ervoor dat schadelijke stoffen niet in het lichaam komen. Daarnaast maken de slijmvliezen in de luchtwegen en darmen deel uit van je immuunsysteem. Het slijmvlies van de luchtwegen vangt de bacteriën op en vervoert ze naar je keelholte. In de keelholte komen de bacteriën vervolgens in aanraking met stoffen die de bacteriën doden voordat ze schade kunnen toebrengen aan het lichaam. Als laatste horen ook speeksel en maagzuur tot de fysieke barrière. Beide zorgen ervoor dat er veel bacteriën dood gaan voordat ze je lichaam kunnen infecteren.

Bescherming

Het immuunsysteem beschermt dus tegen ziektes en lichaamsvreemde stoffen. Ik wil weten wat voor invloed het koude water dan op dit systeem heeft. In het koude water kom je erachter welke mogelijkheden het lichaam allemaal heeft.
    Bewust ademhalen en het aanpassen aan de omgeving zijn twee invloeden om het  immuunsysteem aan te sturen. In mijn overtuiging kan iedereen deze onbewuste processen controleren en heeft invloed op je autonome stelsel.
Een gecontroleerde ademhaling en concentratie zet een chemisch proces in werking wat ons lichaam alkaliseert. Terwijl de ervaring van koud water ons een spiegel voorhoudt waarin wij onszelf kunnen zien vechten of vluchten.

Externe prikkel

    De externe prikkels beïnvloeden: spieren, organen, zenuwen, het vetweefsel en hormonen. Vaak zet de externe prikkel een fysiologisch proces in gang at de bewuste delen van het brein overslaat en verbinding maakt met de plek waar ons vecht-of vluchtinstinct wordt gereguleerd. Zwemmen in koud of ijswater, zet niet alleen diverse processen in gang die het lichaam weer moet opwarmen, maar zorgt ook voor de aanmaak insuline, vernauwt de vaten en verhoogt het bewustzijn. De enige manier om dit op gang te brengen is om daadwerkelijk dit ongemak te ondergaan en de kou te voelen.

Koorts creëren?

Je lichaamstemperatuur zegt veel over hoe het met je gaat. Normaal schommelt je lichaamstemperatuur rond de 36º. Als het immuunsysteem hyperactief is dan zal de temperatuur rond de 37º zijn en bij een temperatuur van rond de 35º is het immuunsysteem verminderd actief. Koorts krijg je alleen als er genoeg energie is. Koorts kost veel energie voor je lichaam. Als er niet genoeg energie is, omdat er veel laaggradige ontstekingen zijn, zal er ook geen koorts komen. Bij een temperatuur boven de 38º overleven de meeste vervelende indringers niet. De koorts helpt het immuunsysteem. Zonder koorts duurt de ziekte langer.

41 graden

In het koude water stijgt je lichaamstemperatuur de eerste 15 seconden naar 41 graden, dan creëer je koorts. Daarna zakt je lichaamstemperatuur in een snel tempo, het neemt de temperatuur van het water snel over. Dit is de reden dat wij kort en krachtig zwemmen, wij laten onze kern temperatuur niet zakken beneden de 34 graden (onderkoeling). In feite creëren wij in kort moment koorts om deze vervolgens weer te laten zakken. Door de creatie van koorts geven wij ‘indringers’ geen kans. En dus helpt deze training en reactie het immuunsysteem te activeren. 

Kortom een unieke training omdat je lichaam in staat is om dit te trotseren.

Mischa Top

oktober 2019

Verder Bericht

Vorige Bericht

1 Reactie

  1. Gonnie(Zus van Fransien) 31 oktober 2019

    Lieve Mischa ,Klinkt allemaal super logisch,ik kom het echt een keertje bij je uitproberen,herboren uit koud water,hoe top is dat

Laat een reactie achter

© 2019 Mischa Top

Thema door Anders Norén