Mischa Top

| 0614890034 | info@mischatop.nl |

Blog: welk verzet

Verzet op de racefiets

Het juiste verzet…

De afgelopen jaren 25 jaar heb ik zoveel ervaring opgedaan in de fietsbeweging.
Ik startte op jonge leeftijd met een crossfiets. Een fiets zonder versnellingen en een fiets waarop ik mooi leerde staand fietsen en te accelereren. Later volgde de ATB en die ging mee op vakantie naar Inzell, ik leerde schakelen, sturen, klimmen en dalen. De jaren daarop ging ik wielrennen voor het schaatsen.

Wedstrijden koersen

Ik vond het demarreren en de bochten geweldig en ik ging wedstrijden koersen.
De trainingen in het Groningse landschap met veel wind, de vele viaduct trainingen in Lettelbert en Hoogkerk en daarnaast de beklimming van de Grossglockner en de Alp D’huez en tot het NCK tijdrijden. Het zijn voorbeelden van momenten waarop ik bezig was met schakelen naar het juiste verzet op de fiets.

Het juiste verzet

Het kiezen van het juiste verzet heeft invloed op de afstand die je met één keer trappen kunt afleggen. Ik ben van nature iemand die op kracht een heel eind komt en vind het fijn om op een zwaar verzet te fietsen, de laatste jaren heb ik gewerkt aan mijn souplesse en ook op een lichter verzet rond te peddelen

Wat is een verzet op de racefiets?

Een verzet is de verhouding tussen de voortandwielen (kettingblad) en de achtertandwielen (kransje).
Het idee achter een verzet is het volgende: Stel je hebt een voorblad met 20 tandjes en een achterkransje met 10. Dat is een verhouding van 20/10=2. Wanneer je de trapper 1 keer ronddraait (dus het voorblad), gaat het achterwiel 2 keer (het achter kransje) in het rond.

Anatomie racefiets

Double of triple

Er zijn racefietsen met twee voorbladen, deze klassieke dubbel is prima voor op het vlakke deel in Nederland en België. Wanneer het niet lukt, kan je de cassette aanpassen en zet je er nog een blad tussen (dit deed ik wanneer ik een trainingskamp in bijvoorbeeld Limburg had). Ook zijn er racefietsen met drie voorbladen. Met dat extra voorblad kan je makkelijker in de heuvels en bergen klimmen (bijvoorbeeld de Alpe D’huez of Grossglockner). Als je goed getraind bent kan je in de bergen uit de voeten met twee bladen, ben je minder getraind dan neem je een triple (drie voorbladen). De bergen kan je ingaan met een dubbel, al denk ik wel dat je dan een hele goede conditie nodig hebt.

Hoge cadans

Als je tijdens het wielrennen op een klein verzet draait en in een hoge cadans (veel omwentelingen), train je op souplesse. De knieën worden minder belast en de spieren moeten meer werken! Je bespaart energie. Trainen in een lage en een hoge cadans staat gelijk aan spierkracht en uithoudingsvermogen trainen.  Een hoge cadans zorgt voor het trainen van spierkracht. Om een groter verzet rond te draaien, waarbij logischerwijs een lage cadans hoort, heb je meer spierkracht nodig.

Spieren

Op die manier ben je bezig je spieren te vermoeien. Bij het rijden op een lage cadans is je doorbloeding minder en wordt er minder zuurstof naar de spieren afgevoerd. Zorg er in ieder geval voor dat je geen te hoge trapfrequentie ronddraait. Trap je te licht, dan ga je energie steken in processen die je niet vooruit helpen en gaat je hartfrequentie ondanks een lage snelheid flink omhoog. Je spieren hebben beide systemen nodig om inspanning te leveren. Het trainen op een hoge cadans kan ervoor zorgen dat je snelheid verliest of kramp krijgt. Niet alleen tijdens de training zelf maar ook op lange termijn.  Een goede trapfrequentie is per persoon verschillend, het zal gemiddeld tussen de 85 en 105 omwentelingen liggen. Het is dus belangrijk een ideale trapfrequentie te kiezen.

Mischa Top

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

© 2019 Mischa Top

Thema door Anders Norén