Mischa Top

| 0614890034 | info@mischatop.nl |

Blog: Zwemmen in koud water is gymnastiek voor je immuunsysteem.

Zwemmen in koud water is gymnastiek voor je immuunsysteem

Op nieuwjaarsdag tot aan de knieën het Zilvermeer in rennen met een oranje Unox-muts op is leuk, zwemmen in ijs koud water is anders, ‘ het ijszwemmen’ wat we afgelopen jaar hebben regelmatig hebben geoefend gaat een aantal stappen verder.

IJsblokken

Iedere training stond in het teken van het doen en ervaren van het koude water. Dit op een gestructureerde manier, structuur door herhaling:  Actief wandelen, yoga en meditatie oefeningen, warmdraaien, focus en daarna in het water. Tijdens een aantal trainingen maakten we een wak en zwommen we tussen de ijsblokken. Zwemmen in koud water, het houdt het lichaam en geest sterk. Na het zwemmen wordt er iets warms gedronken.

Onder 0 graden

Dat ik me prettig voel in omstandigheden waarbij de temperatuur onder 0 is wist was bekend, mijn doel was om een groep gelijkgestemde mensen te begeleiden om te zwemmen in ijskoud water. Mijn doel is door dit met regelmaat gestructureerd te doen en te herhalen je sterker wordt.

Om de 2 weken werd er samen gedoken in het Zilvermeer in Groningen met als eenmalig uitstapje koud water zwemmen in het Paterswoldsemeer in Groningen. Het was afgelopen winter koud, het water maar een paar graden boven nul.

Het gaf nieuwe energie, na een koud water duik waren reacties:

‘ Ik voel me alert, scherp en schoon;

‘Ik heb me de hele dag ontzettend energiek gevoeld’;

‘Voelde me goed vanmiddag, weer lekker fit en helder’;

‘Het hele lichaam en geest is geactiveerd’;

“De kou, daar moet je rustig aan wennen”, “Ik begin altijd met wandelen, yoga en meditatie en oefeningen, je warmt je lichaam  rustig op .” Van handen tot tenen moet het lichaam lekker warm zijn. Echt koud heb ik het nooit gehad. “Die eerste seconden in het water, die zijn misschien wennen. Daarna acclimatiseer je.”

Begeleiden

Bij het begeleiden heb ik gekeken hoe de ademhaling en de lichaamstaal van mensen is, ik hou dat goed in de gaten. Ik kan merken als iemand rustig wordt en alles onder controle heeft, aan de kant houdt hem altijd goed in de gaten.
De eerste weken hebben we geoefend met het hoofd boven water.
Later konden we dit opbouwen door het wel te proberen.

De kou schudt het lichaam wakker. Er stroomt meer bloed naar je organen. Je merkt het direct, je hebt hier de hele dag profijt van.

Immuunsysteem

Ik heb in mijn sportcarrière te maken gehad met koude omstandigheden (schaatsen) en zwem in koud water. Er zijn tal van wetenschappelijke studies gedaan die zwemmen in koud water als positieve effect aantonen. De conclusie van de onderzoekers in Nijmegen (onderzoek Wim Hof): door ademhalingsoefeningen, meditatie en herhaalde blootstelling aan koude kun je het autonome zenuwstelsel activeren en de reactie van je immuunsysteem remmen.

”Wie echt wil weten wat kou met het lichaam doet, moet het natuurlijk zelf ervaren’

Focus

De zon komt op. Bij het water aangekomen ontstaat focus, ik weet wat er gaat gebeuren. Ik trek rustig mijn kleren uit en laat me rustig in het koude water zakken. Zodra ik onder water ben, stokt mijn adem.
Mijn ademhaling laten werken , rustig in en uitademen. Ik zwem een paar slagen en pas na tientallen seconden lijkt mijn lichaam zich te realiseren dat het water echt heel koud is en dan heel geleidijk warm ik op. Ik geniet van dit moment, ik kruip rustig uit het water en tintel nog na, ik kleed mij aan.

We wandelen rustig terug. We drinken een warm kopje thee. De kou heeft een verkwikkend effect.

Ik voel me energiek en sterk! In oktober van dit jaar gaan we weer van start!

Mischa Top

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

© 2019 Mischa Top

Thema door Anders Norén