Mischa Top

| 0614890034 | info@mischatop.nl |

#Blog: koud water training, de ademhaling.

als je sport, aan het afzien bent, snelheid maakt of je het lichaam in controle houdt ben je aan het ademhalen.

Tijdens mijn sportcarrière, waarin ik mentale training heb gevolgd deed ik al oefeningen met het bewust focussen op de ademhaling tijdens trainingen. Ik merkte bij die oefeningen dat ik me beter kon focussen op mijn interne wereld. ik volgde een cursus zenmeditatie. Waarin ik toe werkte naar 30 minuten controle op de ademhaling. Ik ga dieper op de theorie in en wil meer weten over de ademhaling.

ademhaling

Volgens Ambikananda, 2002,Afbeeldingsresultaat voor ademhALING

adem je:

  • 60 seconden: 18 keer in en uit;
  • 60 minuten: 1080 keer in en uit;
  • 24 uur: ongeveer 25920.

Fysieke inspanningAfbeeldingsresultaat voor koude damp ademhaling

Bij hevige fysieke inspanning kan de ademhaling oplopen tot 80 keer per minuut. Het doel van het in en uitademen van zoveel lucht is om de longen twee dingen te laten doen:

  • de benodigde zuurstof uit de lucht halen;
  •  het afvalproduct, kooldioxide, uit het lichaam verwijderen.

Eén vijfde van de ingeademde lucht bestaat uit zuurstof, en de longen, het hart en de bloedvaten zijn in de eerste plaats betrokken bij het brengen van de zuurstof uit de lucht naar de lichaamsweefsels.

Het middenrif

Bij het ademen wordt het meeste werk gedaan door het middenrif, een laag spier en vezelweefsel die de borstholte van de buikholte scheidt. De ribben vormen de bovenkant van de kooi, waarin hart en longen liggen, en het middenrif is de bodem. Bij inademing trekken deze spiervezels zich samen, waardoor het middenrif platter wordt. Dit vergroot de inhoud van de longen, die via luchtpijp, neus en mond lucht opzuigen.

De longen

In de longen gaat de lucht naar de longblaasjes, waar de uitwisseling van zuurstof en kooldioxide plaatsvindt. De hemoglobine in het bloed neemt de zuurstof op en de rode bloedlichaampjes brengen het kooldioxide terug naar de longblaasjes om door de longen uitgescheiden te worden. Uitademen gebeurt door ontspannen van de spieren. Waardoor het middenrif omhoog komt en de lucht uit de longen wordt gedrukt.

Net als elke andere spier ontvangt het middenrif voor het samentrekken en ontspannen instructies van het zenuwstelsel. Dit gebeurt door de linker en rechter middenrifzenuwen. Vreemd genoeg komen deze zenuwen van hoog uit het ruggenmerg en moeten daarom een vrij lange weg afleggen. Deze zenuwen kunnen door ziekte of verwonding beschadigd raken.

Fases ademhaling

  1. Inademen; Er wordt zuurstof in het lichaam opgenomen.
  2. Uitademen; Afvalstoffen worden door de longen afgevoerd, koolzuurgas.
  3. Rustpauze; Een belangrijke fase voordat een nieuwe inademing volgt.

Zuurstof

Zodra er genoeg lucht binnen is kunnen wij ons ontspannen. Ons ademhalingssysteem is in balans als er voldoende zuurstof wordt opgenomen en er voldoende koolzuurgas wordt afgevoerd. Echter wanneer er meer zuurstof in ons lichaam komt, dan dat er koolzuurgas uit gaat ontstaat er een kortademigheid bijvoorbeeld: hyperventilatie.

Gas

Wanneer er meer koolzuurstofgas uit ons lichaam gaat dan, dat er zuurstof in komt kunnen er spierkrampen, vermoeidheid, koude handen en duizeligheid optreden.

Er zijn verschillende ademhalings-technieken waarbij de ademhaling geoefend kan worden:

Koud water training

Vanwaar de link koud water training en ademhalen.
Als je net in het koude water stapt, kan je lichaam dus even naar adem snakken. Door met een rustig ademhalingsritme te starten. Zorg je ervoor dat je rustig en stabiel kunt door ademen.

Focus

Door je aandacht op je ademhaling te richten, kom je in een focus. De focus op de ademhaling zorgt voor controle. Door ademhalingsoefeningen toe te passen kan het lichaam de juiste hoeveelheid zuurstof opnemen en kan het lichaam extra energie vrijmaken om het te versterken. De ademhalingsmeditatie zorgt voor een mentale en fysieke kracht die nodig is om het koude water te doorstaan.

Mischa Top

 

Bronnen
  • Swami Ambikananda. 2002. “Ademhalingstechnieken”.
  • Wim Hof. 2018. website: www.wimhofmethod.com
  • Regine Herbig.  2003. “De adem van ontspanning en vitaliteit”.
  • Danny Penman. 2016. “De kunst van het ademen”.

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2019 Mischa Top

Thema door Anders Norén