Mischa Top

| 0614890034 | info@mischatop.nl |

#Blog: koud water zwemmen in de natuur.

Op een zo natuurlijk mogelijke manier mij ‘beter voelen’.

Het ‘ beter’ voelen bestaat voor mij uit; focus en aandacht vasthouden, in mijn kracht komen en blijven, verbeterende ademhalingstechniek onder diverse omstandigheden kunnen toepassen en mijn algehele immuunsysteem krachtiger maken. Kortom,

Gymnastiek voor je immuunsysteem

Winterzwemmen

Winterzwemmen, koud water afspoelen en het verhaal van Wim Hof heb ik serieus genomen. De afgelopen jaren heb ik me vooral bezig gehouden met het bereiken van doelen. Nu ga ik een stap verder en probeer ik de doelen effectief te bereiken. Ik geloof dat het lichaam sterk en krachtig is, ik geloof dat er nog meer kracht ‘tussen de oren aanwezig is’.

Wilhemshaven

2017 en daarvoor hebben in het teken gestaan van voorbereiden op de koud water trainingen. Het onderzoeken door erover te lezen, me mentaal voor te bereiden door veel te visualiseren en door na een sauna bezoek de koud water douche te nemen. Afgelopen zomer viel de doorslag. Tijdens de zomervakantie ontmoette ik bij het plaatsje Wilhemshaven de lokale bevolking. Iedere morgen tussen 10-11 nam een groep mensen daar een duik. Bij een watertemperatuur van beneden de 10 graden.  Ik heb ervaren hoe fit en vitaal deze mensen op leeftijd waren. Een ritueel, structuur en discipline.

Ik voelde me die dag als herboren en besefte dat dit echt goed is.

Koud af douchen

2018 brengt mij de fase waarin ik structureel doorga. Ik wil de kou voelen en veel doen!  Ik ben in 2018 begonnen door aan de douche knop het koude water te laten stromen. Vervolgens om na iedere douche beurt 5 seconden koud af te spoelen én door te bouwen naar een minuut onder de koude douche staan. Thuis dagelijks oefenen met het koud af douchen is een begin.

De koud water trainingen in de natuur zijn de trainingen waar ik naartoe wil bouwen. Een zijn met de elementen en de kou trotseren. Ik combineer de koud water training in de natuur met de ervaring in yoga die ik de afgelopen jaren heb opgedaan. Rustig het water in en gefocust op de ademhaling!

Verandering

Enkele belangrijke veranderingen in mijn lichaam welke ik heb geconstateerd:

  • ik voel me scherp en alert;
  • kan me beter focussen;
  • voel me mentaal krachtiger worden;
  • ik voel me fysiek actiever.

Na mijn ervaringen en bevindingen, kan ik een ieder aanbevelen deze methode met discipline te doen. Een minuut koud afspoelen is daarbij geen oplossing. Er komt meer voor kijken. De methode werkt, en moet je met discipline en passie herhalen en herhalen en herhalen.

Meedoen?

Lijkt het je leuk en wil je meedoen?

Geef je dan nu op:

Sportieve groet,

Mischa Top

Verder Bericht

Vorige Bericht

Laat een reactie achter

© 2019 Mischa Top

Thema door Anders Norén